Comunicat del Sindicat AMES en resposta a les crítiques rebudes per la publicació de l'informe sobre adoctrinament en llibres de text

Amb motiu de la publicació del nostre informe sobre l'adoctrinament ideològic partidista detectat en determinats llibres de 5è i 6è de Primària, a més a més de moltíssims suports de mitjans de comunicació, entitats polítiques, personalitats i experts, hem patit les acusacions típiques que sempre es fan contra qui s'atreveix a discrepar.

En primer lloc volem deixar ben clar que el sindicat AMES és un sindicat estrictament professional, independent de qualsevol partit polític i que lluita per la millora de l'ensenyament, denunciant els problemes i aportant propostes de solució. Defensem el compliment estricte de les lleis (Constitució i Estatut), com a l'únic marc de convivència, tant en la societat com en els centres educatius. Per això, hem denunciat tant els errors històrics detectats en aquests llibres, com els plantejaments ideològics que no coincideixen ni amb les nostres lleis ni amb la nostra estructura de país.

Els que han criticat aquest informe, en lloc d'argumentar i demostrar en què no són correctes els aspectes que denunciem, el primer que han fet és criticar-nos a nosaltres, els missatgers, dient que tenim una determinada ideologia política, que les nostres intencions són dolentes, que simplement volem trencar el bon clima de convivència que tots tenim, i que estem atacant al professorat perquè posem en dubte la seva professionalitat. Tots sabem que si els llibres continguessin plantejaments ideològics diferents dels que tenen els crítics, ells sí que serien els primers a actuar denunciant-los.

La segona cosa que han fet és no entrar en el contingut dels fets i dades denunciats -no poden negar cap dels grans punts assenyalats per tants mitjans de comunicació-, sinó relacionar-lo amb aspectes molt negatius e inventar-se que hi ha males intencions amagades sota la nostra crítica. Evidentment, els que es comporten així, són els que tenen els defectes que critiquen, és a dir, són els que consideren molt positiu que continuï l'adoctrinament polític partidista en els llibres de text si aquest coincideix amb les seves idees, els que recolzen les accions de determinades entitats i determinats partits, dintre i des de les escoles, i els que no tenen cap problema de pressionar al professorat i a l'alumnat a acceptar i assumir les seves idees com, per exemple, la de prohibir que a les aules es pugui parlar en castellà, malgrat el dret universal a l'escolarització en la llengua materna. En resum, són els que volen una societat de pensament únic i els que consideren que aquest fi justifica els mitjans, siguin aquests els que siguin.

Les societats no són simples comunitats i, a la llarga, l'actuació de les persones sempre porta a recuperar la llibertat de pensament i d'actuació. El Sindicat AMES continuarà lluitant contra l'adoctrinament polític partidista en les aules i defensant les nostres altres propostes, com són l'establiment de proves externes amb valor acadèmica al final de cada etapa, els itineraris educatius a partir dels 15 anys i la recepció dels alumnes en la seva llengua materna, amb la introducció progressiva de l'altra llengua fins que arribin a ser plenament bilingües, com farien tants de països democràtics del nostre entorn occidental.

20 de maig de 2017

Sindicat AMES